DO HRADCE VE ČTYŘECH PRUZÍCH Do konce roku 2010 budou řidiči jezdit z Pardubic do Hradce po pohodlné čtyřproudovce. Přestože řadu silničních staveb v celé republice čeká zpoždění, Hradubická silnice vznikne podle politiků v každém případě
DO HRADCE VE ČTYŘECH PRUZÍCH Do konce roku 2010 budou řidiči jezdit z Pardubic do Hradce po pohodlné čtyřproudovce. Přestože řadu silničních staveb v celé republice čeká zpoždění, Hradubická silnice vznikne podle politiků v každém případě
Pardubice - Až se bude psát konec roku 2010, centrum Pardubic bude ucpané auty stoprocentně ještě více než dnes. Pokud se však řidičům už podaří najet na výpadovku na Hradec Králové, čeká je luxus.
Tvrdí to ministerští úředníci a krajští politici, podle kterých v té době bude už v provozu nejen nový nájezd na dálnici D11 u Opatovic, ale i souvislá čtyřproudová silnice, která konečně pohodlně spojí Pardubice a Hradec Králové.
„Rok 2010 je prostě termín, který platí. Občas může někoho napadnout, že se to bude posouvat, ale je to rozestavěné, jsou vykoupené pozemky, musí se to uhlídat,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek.
Zatímco nyní pohodlná čtyřproudová silnice vedoucí z centra Pardubic končí v Ohrazenicích, na konci roku 2010 by měla být hotová i pravá polovina silnice až do Opatovic za více než půl miliardy korun.
V Opatovicích bude stát dílo, jehož obrysy jsou jasné už nyní. Třípatrová mimoúrovňová křižovatka. Kdo bude chtít při jízdě od Pardubic najet na dálnici, odbočí do druhého patra, ve kterém bude postavena obrovská kruhová křižovatka. Z ní odbočí a po chvíli bude v Sedlicích, kde najede na dálnici D11.
„Nyní probíhají práce na prvním podlaží, tedy na silnici I/37 známé jako Hradubická. Nad ní vznikne kruhový objezd s rozpletem, který umožní bezpečné napojení sedmatřicítky s rychlostní silnicí R35, včetně všech přilehlých komunikací,“ řekl Milan Zeman ze společnosti Skanska DS. Vlastní R35 povede v třetím poschodí a vytvoří ji téměř kilometr dlouhá estakáda. Stát ještě musí rozhodnout, která firma třetí patro postaví, ale stihnout by to měla také do konce příštího roku.
Kromě pohodlného nájezdu na dálnici a rychlejšího spojení s Hradcem ale přinesou nové silnice ještě něco navíc. Podstatně rychlejší spojení se Dvorem Králové či Krkonošemi. V současné době není cesta z Pardubic do Hradce tragická, ovšem kdo míří dál na sever, třeba do zoologické zahrady ve Dvoře Králové, má docela jiný názor. Vozy, které přijíždějí z dálnice D11 přes Kukleny, totiž vytvářejí kolony na silnici, kterou řidiči jedoucí z Pardubic na sever objížděli Hradec Králové. Zácpy by odtud měly zmizet už na konci příštího roku, kdy bude dokončen sjezd z dálnice do Opatovic.
Ovšem cesta z Hradce přes Jaroměř do Dvora Králové bude mizerná i v dalších letech. Prodloužení dálnice D11 do Jaroměře v roce 2013 nebude. „Už dnes je nepochybné, že termín dokončení dálnice do Jaroměře se posune,“ řekl Roman Kluzák z Ředitelství silnic a dálnic. Když vše dobře půjde, což ale jde málokdy, má prý silnice stát v roce 2015.
***
Nová silnice
Pardubice - Hradec Králové
* Stavby silnic
Sedlice - Opatovice
Délka úseku: 7 kilometrů
Cena: 1,7 miliardy
Otevření silnice: listopad 2009
Dokončení: 2011
Opatovice - Březhrad
Délka: 3,2 kilometry
Cena bez daně: 1,2 miliardy
Otevření: 2010
Dokončení: 2012
Hrobice - Ohrazenice
Délka: 6,4 kilometru
Cena bez daně: 571 milionů
Otevření: 2010
Dokončení: 2012
„Rok 2010 je termín, který platí. Je to rozestavěné, jsou vykoupené pozemky, musí se to uhlídat.“ Roman Línek, vicehejtman