V pátek 8. ledna 2010 proběhl v Poslanecké sněmovně PČR seminář "Etická výchova ve vzdělávacím systému", který seznamoval účastníky s možností výuky etické výchovy.
Dne 9. prosince 2009 ministryně školství Kopicová podepsala Opatření, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a mezi doplňující obory patří od 1. ledna 2010 nový doplňující vzdělávací obor s názvem Etická výchova. Nepochybně jde o završení dlouholeté práce, kde na začátku bylo nadšení a hluboké přesvědčení zkušených pedagogů o nutnosti tohoto oboru. Prosazování etické výchovy si vzalo jako svoji prioritu Etické fórum České republiky a Nadační fond Josefa Luxe, který od roku 2001 vyhlašuje Program podpory etické výchovy na základních a středních školách. Hodinová dotace se předpokládá 1 - 2 hodiny týdně od prvního ročníku.
Co se vlastně v Etické výchově bude učit?
Základem je metodika prosociálního chování, jejímž autorem je Roberto Roche-Olivar, a dá se shrnout do několika základních témat.
1. Komunikace a mezilidské vztahy
2. Pozitivní sebepojetí a důstojnost lidské osoby
3. Pozitivní hodnocení druhého
4. Tvořivost- řešení problémů a úkolů, přijetí vlastního a společného rozhodnutí
5. Komunikace
6. Empatie- vcítění se
7. Asertivita-zvládnutí agresivity a soutěživosti, sebeovládání
8. Reálné a zobrazené vzory
9. Elementární prosociálnost- pomoc, dělení se, spolupráce, přátelství
10. Komplexní prosociálnost- sociální problémy, solidarita, kooperativnost
U dětí, které se v hodnotách a pravidlech slušného chování neorientují, nabízí etická výchova pomoc při utváření charakteru mladého člověka a je i účinným způsobem prevence stále narůstající agresivity. Etickou výchovu budou učit aprobovaní pedagogové, kteří tento obor mohou studovat na pedagogických fakultách v Hradci Králové a Olomouci. Jistě i další vysoké školy budou mít nyní novou motivaci k otvírání tohoto studijního oboru. Také Etické fórum ČR nabízí pedagogům vzdělávání formou akreditovaných kurzů. Učitel, který projde tímto kurzem, získává posilu, lepší orientaci a výbavu pro zvládání výchovně náročných situací a krizí ve třídě. Dobře vedená etická výchova má pozitivní vliv i na kvalitu vzdělávání v širším slova smyslu.
Z každoročních setkání při vyhodnocování škol věnujících se této výuce vím, že její efekty jsou okamžité. Kromě toho, že se mění chování dětí, dochází i k pozitivnímu ovlivnění atmosféry na školách.
Názor studentky:
"Osobně si myslím, že má etika za úkol pomoci studentům z různých životních podmínek, prostředí a názorů, růst v nikoliv poslušné členy společnosti, kteří slepě půjdou za vedoucím, nýbrž v originální osobnosti, které samy dokážou zvážit situaci, vytvořit si na ni názor a zaujmout k ní postoj založený na zvnitřnělých morálních hodnotách. Největší hodnotu má však etika pro mě v tom, že pomáhá lidem nalézt sebe a pracovat na sobě." (Hanka 19 let)
Schválené opatření vytváří prostor k zavedení etické výchovy jako samostatného předmětu na základních a středních školách. To je pak již jen otázkou priorit při tvorbě rámcově vzdělávacích programů dané školy. Přála bych si, aby se tato výuka rozšířila do všech škol, získala podporu učitelů, rodičů, ale i starostů - zřizovatelů škol. Nejedná se v ní o kázání morálky, jak se někteří obávají, ale o vedení žáků k osvojení si užitečných kompetencí - tedy dovedností formou zážitkové metody. Možná bychom mohli s určitou nadsázkou hovořit o kultivaci jedince, kultivaci mezilidských vztahů a následně života celé naší společnosti.
Věra Luxová