Na demonstraci tisícovky starostů nám předseda vlády slíbil změnu zákona směrem k spravedlivějšímu poměru. To bylo v září, od té doby se návrh zákona dostal pouze do prvního čtení. Jsme optimisté a stále veřejnému slibu věříme. Financování obcí chce ovlivnit i ministerstvo školství - bohužel negativně. Uveřejnilo k připomínkování novou koncepci financování regionálního školství, tj. zejména základních a středních škol.
Tento záměr ministerstva je vysloveně nepřátelský hlavně vůči venkovským školám. Po jeho realizaci by školy, jak je známe dnes, postupně vymizely z vesnic a městeček. Nebezpečí však hrozí i mnohým městským školám. Financování má být nastaveno na třídu, což není v zásadě špatná myšlenka. Optimální třída pro ministerstvo má však 24 žáků. Pokud jich bude méně, dofinancuje zřizovatel. Vůbec se už nepředpokládá existence výjimkových škol s méně než 17 žáky na třídu. Škola v obci, kde je v ročníku např. 35 žáků, se dostane prakticky do neřešitelné situace. V jedné třídě je nechat nemůže, to odporuje právním předpisům. Pokud je rozdělí do 2 tříd, dostane se do finančních potíží. Jen ve svém bezprostředním okolí vím o několika školách, kde taková situace může nastat, celostátně je ohrožena nejméně polovina všech škol.
Pro ministerstvo je naprosto ideální škola o 650 žácích a 3 třídách v ročníku, zde je financování optimální. Kolik takových škol mimo velká města je? Úmysl ministerstva je naprosto v rozporu s poměrně nedávno představeným programem rozvoje vzdělávání v České republice, tzv. Bílou knihou. Jednou ze zásadních myšlenek je podpora komunitní školy jako centra života v obci. Tato idea bude realizací koncepce pohřbena.
Co se stane, pokud ministerstvo školství se svou naprosto nepromyšlenou změnou uspěje? Obce se budou pochopitelně snažit svou školu udržet co nejdéle i za cenu obrovských finančních nákladů. Jak dlouho to však mohou zvládat? Zároveň se často jedná o ty samé obce, které jsou ze strany státu nejvíce daňově diskriminovány.
Dojde opět k dalšímu znevýhodnění venkova. Záměr ministerstva školství byl zásadně odmítnut ze strany krajů, sdružení obcí a měst, profesních asociací. Bude toto vyjádření stačit, nebo bude nutné přistoupit k razantnějším krokům proti realizaci dalšího špatného nápadu ministerstva školství? V zájmu zachování úrovně vzdělávání a kvality života na venkově musíme být připraveni.