KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Z Médií Miluše Horská: Kanál - Dunaj - ­Odra­ - Labe? Černá díra na peníze!
Zpět

Miluše Horská: Kanál - Dunaj - ­Odra­ - Labe? Černá díra na peníze!

Přidáno 16. 2. 2015
Ilustrační foto
16. 2. 2015 Pardubický deník str.10
Velmi bych si přála, kdyby ministerstvo dopravy od svého plánu ustoupilo, říká senátorka Miluše Horská. Jedním z témat, kterému dlouhodobě věnuji pozornost, je kanál Dunaj - ­Odra­ - Labe. Tuto stavbu považuji za megalomanský a neefektivní projekt, který by nenávratně zničil životní prostředí a tradiční strukturu krajiny, a to nejen v Pardubickém kraji.
Na sklonku loňského roku jsem proto podnikla pracovní cestu do Německa, kde mají s využíváním řek pro lodní dopravu i výstavbou plavebních kanálů bohaté zkušenosti.
Chtěla jsem se zde dozvědět, jak se Němci staví k plánu českého ministerstva dopravy na stavbu tohoto projektu.

Jasné odpovědi

Odpovědi německých expertů jsou v tomto ohledu jasné: nákladné investice do rozvoje Labe jako vodní dopravní cesty považují za ekonomicky neefektivní a rozhodně českou stranu nijak nepodporují ve výstavbě kanálu Dunaj - ­Odra­ - Labe. Pro Němce je navíc takřka 300 kilometrů toku Labe od státních hranic k Magdeburgu naprosto nerentabilní. Úpravy Labe, zejména zvýšení ponoru na alespoň 2,5 metrů, by museli platit ze svého, což je pro ně dnes nepředstavitelné. A proti zintenzivnění vodní dopravy na Labi je i německé obyvatelstvo.
Říční doprava v Německu patří co do objemu k největším v Evropě. Říční dálnicí je v Německu dolní tok Rýna, na kterém se přepraví ročně 150 milionů tun nákladu. Oproti tomu na Labi od Magdeburgu po hranici s Českou republikou pouze 0,46 milionu tun.
Tento poměr dává jednoznačnou informaci jak o ekonomice dopravy, tak o prioritách německé vlády.
Němci mají dlouhodobě propočítáno, že rentabilní vnitrostátní vodní dopravu lze provozovat pouze, pokud vodní cesta umožňuje proplout lodím s ponorem 2,5 metru.

Od 60. let minulého století proto na tuto hloubku upravují své kanály. Labe v Německu od našich hranic po Magdeburg dnes neumožňuje ani ponor 1,6 metru, což je důvod tak nízkých objemů přepravy. Řeka Labe se navíc dlouhodobě potýká s úbytkem vody, což situaci této vodní cesty ještě více komplikuje.

Odpor veřejnosti

Upravit téměř 300 kilometrů toku Labe v Německu je absolutně ekonomicky nerentabilní. Němci by tuto stavbu,na rozdíl od nás, museli platit ze svého a zásadnější stavební úpravy na řece naráží na silný odpor veřejnosti.

Mám potvrzeno, že německé ministerstvo dopravy nejen, že samo aktuálně nechce vylepšovat splavnost Labe, ale nemá v plánu ani podporovat projekt kanálu Dunaj -­ Odra - Labe. Samozřejmě, že pak jistě nebude podporovat ani získání dotace na stavbu kanálu ze strany Evropské unie prostě proto, že nevěří v účelnost vynaložených investic do rozvoje této dopravní cesty. Názor zastánců stavby kanálu o tom, že se jedná o významnou dopravní tepnu, z níž budou profitovat právě i Němci, je tím zcela lichý.

Pro koho se pak kanál má stavět, za jaké peníze a jak moc velký význam má tento kanál mít pro vodní obchodní dopravu Česka a sousedních zemí, je mi tak záhadou.
Debata o splavnosti Labe byla již několikrát probírána i v Evropském parlamentu. Zde vidíme v nařízení ze dne 11. prosince 2013, o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě, potvrzení toho, že Němci na Labe příliš nesází.
Po proudu Labe až do Magdeburgu chybí přístavy evropského významu, dokonce ani Drážďany zde s tímto statutem nejsou uvedeny.

Je pak poněkud úsměvné, že Praha, Lovosice, ale i Ústí nad Labem za přístavy tohoto typu označeny jsou. To bohužel je v přímém rozporu s realitou a se strategiemi německé strany, která tímto směrem evidentně navíc nechce do budoucna ani investovat.
Také německá veřejnost a starostové jednotlivých obcí na Labi dávají hlasitě najevo svůj nesouhlas s případnými stavebními úpravami na řece.

Argumentují vysokými náklady, které by skutečně nesly jen sami Němci, ale i zničením životního prostředí, což by mimo jiné jistě citelně zasáhlo i národní park Českosaské Švýcarsko.

Obří investice

Proč v případě tak obří investice, jako je kanál Dunaj­ - Odra -­ Labe, zavíráme oči před zkušenostmi ze zahraničí?

Proč chceme nenávratně zasahovat do krajiny od Pardubic po Břeclav, když je jasné, že kanál bude jak ve výstavbě, tak v provozu, pouze černou dírou na peníze?

Velmi bych si přála, kdyby i díky těmto argumentům české ministerstvo dopravy od plánu projektu odstoupilo a nemrhalo tak penězi daňových poplatníků.