5. 5. 2015 Pardubický deník str. 3
O kladech i záporech současného vzdělávacího systému tentokrát nehovořili dospělí, ale zástupci dětských parlamentů z Pardubic a Chlumce nad Cidlinou společně s místopředsedkyní Senátu, ředitelkou pardubické Základní a Praktické školy Svítání Miluší Horskou.
Co nám mohou sdělit výzkumy?
Podnětem k debatě byly nedávné výzkumy, které hovoří v prospěch i neprospěch českých žáků. Národní zpráva ICLS ukázala, že Česká republika drží naprosté světové prvenství v informační gramotnosti žáků.
Výzkumy CERGE však na druhou stranu ukazují extrémní neoblibu českých žáků v učení se matematice.
„Zajímá nás, co stojí za takovými výkyvy. Proč české děti excelují při práci s počítačem, kterou se učí z velké části doma a proč škola není místem, které by je stejně motivovalo třeba i v jiných oblastech vzdělávání,“ uvedla
senátorka Miluše Horská.
Důvodů uváděli studenti hned několik – od nedostatečné atraktivity školních osnov až po nezáživné vyznění probírané látky z úst učitele.
Tablety jako součást výuky
Školy reagují na zvyšující se gramotnost snahou o větší interaktivitu učebních plánů, kterou podporuje i Ministerstvo školství projektem Tablety do škol.
Myšlenka se líbí i ředitelce chlumecké školy Janě Bernartové. „Omezili jsme výuku informatiky, protože jsme zjistili, že není tolik potřebná, jako tomu bývalo dříve. Nyní se snažíme spíše zařadit elektroniku do běžného chodu vyučování, například právě koupí tabletů,“ dodala ředitelka základní školy.
Projekt má svoje zastánce i odpůrce
Projekt však dělí učitele i žáky na dva názorové tábory. „Chtěli bychom spíše nové skříňky než tablety, když můžeme používat vlastní notebooky. Navíc pak učitelé žákům hodně sleví z psaného projevu,“ řekla studentka z pardubické Základní školy Staňkova Eliška Černíková.
Žáci diskutovali k řadě témat
Žáci z pardubických a chlumeckých škol projevili zájem vyjádřit se k mnohým tématům. Kromě otázek na fungování politika při běžném pracovním dni se zajímali například též o jednotné přijímací zkoušky na střední školy a o integraci handicapovaných žáků do škol.
„Jsem ráda, že se žáci už v tak nízkém věku zajímají o prospěch lidí kolem sebe. I když je škola plná dobrých příkladů, svět venku je trochu odlišný. Stejně tak jako politická opatření, jež se mohou v konkrétním provedení lišit od původního záměru,“ nechala se slyšet
místopředsedkyně Senátu Miluše Horská.